Cookies, pixels, fingerprinting, don’t lose track!

Cookies, wie kent ze niet? Op bijna iedere website die je bezoekt verschijnt wel een melding over het gebruik van cookies. Cookies zijn er in verschillende soorten en maten. Functionele cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt, ze houden bijvoorbeeld je winkelmandje bij. Analytische cookies worden gebruikt om te kijken of de website optimaal werkt en ingericht is. De laatste categorie zijn de zogenaamde tracking- of marketingcookies. Deze laatste categorie wordt gebruikt om websitebezoekers te volgen en op die manier een gebruikersprofiel op te stellen. Hierdoor krijgt de websitebezoeker gepersonaliseerde advertenties te zien.

Door groeiende bewustwording van online privacy en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn steeds meer mensen zich bewust geworden van cookies. Cookies zijn echter niet de enige manier om informatie te verzamelen van internetgebruikers. Dus voor de mensen die ondertussen hun buik vol hebben van al die cookies, er zijn alternatieven! In deze blog worden, naast cookies, twee alternatieve tracking technologieën besproken, en de regels die daarvoor gelden: web beacons en fingerprinting.

Cookies

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door websites op het apparaat van hun websitebezoekers worden gezet. Het zijn eigenlijk digitale plaknotities die een website op de computer plakt. Op die notities staat wat de website wil onthouden over de bezoeker, bijvoorbeeld de items in het winkelmandje. Bij een volgend bezoek kan de website simpel teruglezen wat er in het mandje zat. Functionele en analytische cookies worden vaak alleen op de website zelf gebruikt. Tracking- of marketingcookies worden geleverd door marketingbedrijven en worden op veel verschillende websites gebruikt. Het wordt daardoor mogelijk om websitebezoekers over het hele internet te volgen. Er kan zo een gedetailleerd profiel van gemaakt worden. Ideaal voor gepersonaliseerde advertenties.

Web beacons

Web beacons, ook wel tracking pixels, zijn zichtbare of onzichtbare elementen op een website. Het kan bijvoorbeeld een afbeelding zijn ter grootte van een pixel. Web beacons werken anders dan cookies. Bij het laden van een webpagina vraagt de browser alle elementen van de pagina op bij de server van de website. Wanneer het web beacon geladen wordt, registreert de server de aanvraag van de browser. De server kan dan het IP-adres en het type webbrowser registreren. Als de server eerder al cookies had geplaatst kunnen die ook uitgelezen worden. Door het vastleggen van deze aanvragen kan in kaart gebracht worden hoe een websitebezoeker over een website beweegt. Bekende voorbeelden van web beacons zijn de social media-knoppen die op veel webpagina’s te vinden zijn. Web beacons worden ook gebruikt in e-mailmarketing. Wanneer de ontvanger een e-mail met daarin een web beacon opent, krijgt de server de aanvraag voor de afbeelding binnen. Hieruit blijkt dat de e-mail door de ontvanger geopend is. Zo kan vastgesteld worden welke onderwerpen of producten een gebruiker interessant vindt.

Fingerprinting

Een andere categorie trackers is (browser) fingerprinting. Organisaties kunnen een uniek profiel van websitebezoekers maken dat vergelijkbaar is met een vingerafdruk. Browsers geven vaak bepaalde informatie aan websites om goed te kunnen werken. Het kan dan gaan om het type beeldscherm, de resolutie, welke browser en apparaat gebruikt worden, welke lettertypen zijn geïnstalleerd, welke software geïnstalleerd is en welke add-ons een websitebezoeker gebruikt. Met al deze gegevens kan een profiel van een websitebezoeker gemaakt worden dat vervolgens gekoppeld kan worden aan de gegevens van bijvoorbeeld cookies. Als de websitebezoeker de cookies verwijdert, kan het profiel vaak nog lange tijd gebruikt worden. Dit betekent dat organisaties de gebruiker gewoon nog kunnen volgen.

De ‘cookiewet’

Privacy wordt voor veel mensen steeds belangrijker. Onder meer de bekendheid van cookies lijkt ervoor te zorgen dat de toekomst van marketingcookies onzeker is. Web beacons en fingerprinting daarentegen genieten een zekere onbekendheid. Belangrijk om te onthouden is echter dat de zogenaamde ‘cookiewet’ ook geldt voor andere manieren van tracking. De ‘cookiewet’ bestaat uit een bepaling in de Telecommunicatiewet. De hoofdregel is dat voor het gebruik van technologieën die informatie uitlezen van een apparaat, toestemming nodig is van de eindgebruiker/websitebezoeker. Ook moet het gebruik van cookies en vergelijkbare technieken voldoen aan de regels van de AVG. Heb jij vragen over de implementatie van tracking technologieën? Neem dan contact met ons op!

Wilt u meer weten over Privacy Verified?

Heeft u behoefte aan een AVG toets op maat? Wij komen graag met u in contact om privacy binnen uw organisatie zo goed mogelijk in te richten en te managen. Zo zorgen we samen dat privacy vóór uw organisatie gaat werken, en niet andersom.

Een greep uit onze klanten