Op de meeste websites tref je tegenwoordig een cookiebanner aan. Iedere organisatie met een website, die daarop méér dan alleen functionele, technische of privacy-vriendelijke analytische cookies gebruikt, heeft er een nodig. Er bestaan allerlei verschillende smaken en soorten cookiebanners, de één aantrekkelijker dan de ander. Het is voor organisaties mogelijk én wenselijk om ‘slimme’ keuzes te maken bij de inrichting van de cookiebanner. Hierbij is het uiteraard van groot belang dat de organisatie zich te allen tijde houdt aan de cookiewetgeving. Een rechtsgeldige cookiebanner, mét maximale conversie. Is dat mogelijk?
Wat zijn het ook alweer, cookies?
Cookies zijn kleine bestandjes die met pagina’s van een website worden meegestuurd en door de browser van de websitebezoeker op de harde schijf van zijn computer of ander apparaat worden opgeslagen. Deze cookies kunnen essentieel zijn voor het laten werken van de website, maar ook gebruikt worden om een profiel van de klant op te bouwen, via trackingcookies. Om te voorkomen dat organisaties zomaar allerlei persoonsgegevens gaan verzamelen via cookies of andere technieken zoals pixels en JavaScript, zijn hiervoor regels opgesteld. Deze regels zijn te vinden in de Nederlandse cookiewetgeving.
Het vragen van toestemming
Hoofdregel van de cookiewetgeving is dat een organisatie toestemming moet vragen voor het gebruik van cookies. Voor toestemming is het noodzakelijk dat de websitebezoeker een actieve handeling verricht. Dat is bijvoorbeeld niet het geval wanneer er staat “door verder te klikken ga je automatisch akkoord”, maar wél door een actieve handeling: het actief aanklikken van het toestemmingsvakje. Zulke vakjes kun je natuurlijk in allerlei verschillende vormen gieten, waarbij het belangrijk is dat de websitebezoeker weet dát hij toestemming geeft én waarvoor hij toestemming geeft: voor het gebruik van welke cookies? “Accepteren en doorgaan”, “Alle cookies accepteren”, “Ook marketing cookies accepteren”, zijn goede voorbeelden van toestemmingsknoppen. Uiteraard dient er ook altijd een
Maak onderscheid tussen cookies
Het is duidelijk dat er voorafgaande toestemming moet worden gevraagd, en dat deze aan een aantal strenge vereisten moet voldoen. Het is dan ook niet altijd even gemakkelijk om tot een goede en aantrekkelijke tekst voor de toestemmingsvraag te komen. Maar welke constructie kies je dan vervolgens voor de cookiebanner? Kies je voor een alles-of-niets constructie? Of geef je juist een uitputtend overzicht van alle cookies die worden gebruikt op detailniveau?
In veel cookiebanners die wij tegenkomen, zien wij dat men direct vraagt om toestemming voor het verwerken van álle cookies. Wanneer de websitebezoeker dan geen toestemming geeft, mogen er in dat geval helemaal geen cookies geplaatst worden (behalve de technische/functionele). Zonde. Dat kan ook anders. Om te voorkomen dat je hierdoor meteen al je conversie verliest, kun je er ook voor kiezen om in de cookiebanner onderscheid te maken in de soorten cookies: de verschillende doeleinden. Wanneer de websitebezoeker bijvoorbeeld analytische cookies accepteert, maar de marketing cookies weigert te accepteren, kunnen de analytische cookies tóch geplaatst worden.
Informeren
Het is van belang dat de toestemming die je vraagt ook een geïnformeerde toestemming betreft. Indien je onvoldoende informatie geeft over de cookies die worden gebruikt in de cookieverklaring, is de toestemming niet rechtsgeldig. Wanneer je de door jou opgestelde cookiebanner bijvoorbeeld onderscheid maakt tussen de functionele cookies, analytische cookies, marketing- en social media cookies, leg dan uit wat dit betekent: welke cookies worden er precies gebruikt? In de cookiebanner dien je altijd door te verwijzen naar de (privacy- en) cookieverklaring. Zo ontvang je per cookie een geïnformeerde toestemming.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig met het maken van keuzes voor de juiste cookiebanner? Wij helpen graag! Onze juristen zijn op de hoogte van de meest recente juridische ontwikkelingen omtrent cookies. Privacy Verified biedt mogelijkheden en denkt graag praktisch, maar ook commercieel, mee!